Rola udźwiękowienia w grach wideo, cz. 2 – efekty dźwiękowe

Pisząc o roli muzyki w grach wideo obiecywałam Wam kontynuację. Dziś wracając do tematu przedstawiam Wam część drugą tekstu, traktującą o roli efektów dźwiękowych w grach wideo. Bo wbrew pozorom odgłosy mogą pełnić równie istotną funkcję z punktu widzenia rozgrywki, co pozostałe jej elementy. Jeśli jesteście ciekawi jaką – czytajcie dalej!

Rola efektów dźwiękowych w grach wideo

Dźwięki jako rdzeń mechaniki

Unheard

Szukając przykładów gier, które w kreatywny sposób wykorzystują efekty dźwiękowe w służbie rozgrywki, natrafiłam na grę indie Unheard niezależnego studia NEXT Studios. W tej produkcji wcielamy się w akustycznego detektywa, który odtwarzając nagranie dźwiękowe z przeszłości (odgłosy i rozmowy) musi ustalić sprawcę i okoliczności przestępstwa. Pomocą wizualną jest jedynie mapa z lotu ptaka pomieszczenia, w którym odgrywają się badane zdarzenia.

Unheard skupia się na warstwie dźwiękowej, więc oprawa graficzna jest minimalistyczna

Bardzo spodobał mi się ten koncept, bo technicznie jest mało wymagający, a jednocześnie okazał się oryginalny i wciągający. Sporym plusem jest fakt, że gra nie prowadzi nas za rączkę, a jedynie daje narzędzia do rozwiązania zagadki.

Perception

Kolejny ciekawy przykład to Perception – gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru, w którą sama nigdy nie zagram, ale oglądałam gameplay. Wcielamy się w niej w niewidomą Cassie, która próbuje odkryć tajemnicę opuszczonej posiadłości, nawiedzającą kobietę w koszmarach. W trakcie eksploracji domiszcza kobieta musi uważać na mściwego ducha, który od pokoleń terroryzuje lokatorów.

Gameplay Perception jednego z moich ulubionych youtuberów

Pomysł na fabułę nie jest specjalnie odkrywczy, za to wybija się gameplay. Cassie nie widzi, więc do poruszania się po posiadłości wykorzystuje echolokację (tak, jest to rzeczywiście możliwe i niekiedy osoby niewidome tak robią). Mechanicznie jest to rozwiązane w ten sposób, że kobieta potrzebuje źródła dźwięku, dzięki któremu zidentyfikuje fragmenty otoczenia. Np. stukając laską o podłogę „zobaczy” kontury przedmiotów. Jednocześnie ukrywając się przed duchem, Cassie niekoniecznie będzie chciała być głośno. Uważam to za ultraciekawy pomysł na horror.

Odgłosy jako źródło informacji  

W wielu grach, chociaż efekty dźwiękowe nie stanowią osi rozgrywki, stanowią istotne źródło informacji. Ten element bywa szczególnie przydatny we wszelakich grach survivalowych i pewne pomysły stały się już niemalże uniwersalne dla tego gatunku. I tak często przyśpieszony oddech oznacza zmęczenie lub strach postaci, wycie wilków może obwieszczać nadejście nocy, a pikanie kombinezonu sygnalizuje np. kończące się zapasy tlenu.

Efekty dźwiękowe przydają się również do lokalizowania zdarzeń, miejsc lub postaci. Czasem bazują wyłącznie na słuchu osoby grającej, a niekiedy stanowią osobną mechanikę (np. tryb nasłuchiwania w The Last of Us).

Tryb nasłuchowania w The Last of Us: Part II
Tryb nasłuchiwania w The Last of Us: Part II

W niektórych przypadkach ta funkcja może zostać odwrócona i odgłosy umożliwiają naszym przeciwnikom zlokalizowanie nas, jak we wspomnianym lub The Last of Us czy Death Stranding oraz w większości gier opartych na mechanice skradania. Niektóre gry wynoszą ten element na wyższy poziom, budując lokacje w oparciu o różne rodzaje podłoża, niektóre cichsze, inne głośniejsze.

Dźwięki w służbie gracza

Czasem efekty dźwiękowe mogą służyć osobie grającej. Wywołując hałas w odległym miejscu (np. rzucając czymś), możemy odwrócić uwagę wrogów. Niekiedy możemy wykorzystać odgłosy otoczenia do zamaskowania własnych działań (jak np. w Dreamfall: The Longest Journey, gdzie przejeżdżający pociąg mógł zagłuszyć chodzenie po hałaśliwym podłożu).

Zagadki dźwiękowe

To już ostatni przykład. Gry przygodowe niejednokrotnie stawiają przed graczem wyzwania oparte na muzyce lub odgłosach. I tak przykładowo w The Neverhood trzeba było odtworzyć krótką melodię, dobierając odpowiednie dźwięki. Zagadka bazująca na efektach dźwiękowych znalazła się też chociażby w The Witness. Za to w starej przygodówce Myst, odgłosy stanowiły podpowiedź do rozwikłania pewnej tajemnicy.


A może Wy znacie jakieś ciekawe przykłady wykorzystania efektów dźwiękowych w grach? Produkcje, w których dźwięki były osią rozgrywki albo oryginalnie wykorzystanym elementem? Podzielcie się pomysłami w komentarzach.

Podobało się? Podziel się!

2 komentarze do “Rola udźwiękowienia w grach wideo, cz. 2 – efekty dźwiękowe”

Dodaj komentarz